Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagtilbud Øst

Organisationsdiagram og kontaktinformationer

Vi er flere institutioner, store og mindre, børnehaver og integrerede institutioner (vuggestue og børnehave) i området i Øst i Aalborg.  Hver institution har hver deres særkende, fysiske rammer og sjæl. Vi opfordrer derfor forældre til at besøge vores institutioner og/eller besøge vores legepladser.

Hver personalegruppe i institutionerne rummer forskellige ansættelser såsom pædagoger, pædagogiske assistenter og –medhjælpere, køkkenpersonale, studerende (Grundforløbselever, PAU og pædagoger) samt periodevis virksomhedspraktikanter mv. Vi ser en stor værdi i at være med til at uddanne fremtidige kollegaer samt give praktikanter mulighed for en plads på arbejdsmarkedet.

 

Normering

Børnehaverne har vippenormering, således at de pr. 1/8 hvert år kan have 10 % færre børn og pr. 31/7 kan have 10 % flere. Vuggestuedelen i Daginstitutionerne indgår ikke i vippenormeringen.

 

Bestyrelse – Dagtilbudsbestyrelse og institutionsbestyrelse

Forældreinddragelse på dagtilbudsområdet er fastlagt i Dagtilbudsloven, samt i Aalborg Kommunes overordnede politikker vedrørende dagtilbud. Forældreinddragelse på bestyrelsesniveau er på to ben - henholdsvis dagtilbudsbestyrelser og institutionsbestyrelser. Dagtilbudsloven anvender konsekvent betegnelsen ”forældrebestyrelse”, hvilket i Aalborg Kommune kan henvise til både bestyrelsen for dagtilbuddet og institutionsbestyrelsen i den enkelte daginstitution.

Der afholdes hvert år et introkursus omkring bestyrelsesarbejde for nyvalgte medlemmer. Introkurset har til formål at give alle bestyrelsesmedlemmer en forståelse af, hvad det vil sige, at være medlem af en institutions- og dagtilbudsbestyrelse. 

Læs mere om bestyrelsesarbejdet på Aalborg Kommunes hjemmeside.

 

Vores arbejde med ’Den styrkede pædagogiske læreplan’

I vores Dagtilbud og lokalt i vores institutioner arbejder vi netop med realisering af den styrkede pædagogiske læreplan, som blev vedtaget i 2018.

Den pædagogiske læreplan udgør fundamentet og den fælles retning for det pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, hvor legen er grundlæggende, og børneperspektivet er tydeligt. Den pædagogiske læreplan udarbejdes lokalt i institutionerne med ud­gangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag samt de seks læreplanstemaer og de tilhørende pæda­gogiske mål for sammen­hængen mellem det pæda­gogiske læringsmiljø og børns læring.

Rammen for at udarbejde den pædagogiske læreplan er Dagtilbudsloven og dens overordnede formålsbestemmelse samt den tilhørende bekendt­gørelse. Loven og bekendtgørelsen er udfoldet i publikationen Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, 2018. Publikationen samler og formid­ler alle relevante krav til arbejdet med den pædago­giske læreplan og er dermed en forudsætning for at udarbejde den pædagogiske læreplan.

 

Med institutionernes lokale læreplan arbejder vi systematisk med at planlægge, følge op på og videreudvikle kvaliteten i det pædagogiske læringsmiljø i vores dagtilbud/institutioner i forhold til vores børnegruppe. Vidensdeling mellem pædagogisk personale samt ledere på tværs af dagtilbuddet vægtes højt. 

 

Du kan finde nærmere information omkring institutionernes pædagogiske læreplan ved at henvende dig i den pågældende institution.  

Du kan læse publikationen på EMUs hjemmeside. 

 

Overgang til og fra Institutionen – Den gode overgang

I Dagtilbud Øst ønsker vi at skabe helhed og sammenhæng i de pædagogiske tilbud og overgange mellem disse. Hver overgang er unik, og dog er der fællesnævnere til stede. Overgangen fra hjemmet, dagpleje og vuggestue til børnehave, fra børnehave til skole er en af flere livsovergange i børn og unges liv. En livsovergang er kendetegnet ved, at den indebærer væsentlige forandringer i barnets liv, fordi barnets identitet, relationer og rolle ændres.

Vores værdier, principper og mål er tænkt omsættelige i samtlige overgange, der kan forekomme for vores aldersgruppe.

Med de konkrete mål og principper for den gode overgang fra dagpleje og vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole, er det vores intention at skabe et værdisæt bestående af:

 

Helhed og sammenhæng, Professionalisme, dialog og fællesskaber

Alle børn i Aalborg Kommune skal hjælpes på bedste vis, når de siger farvel til det kendte om det er dagplejen, vuggestuen eller børnehaven, for at skulle videre. I overgangen til det ’nye’, er meget nyt og anderledes end den hverdag, barnet kender og er tryg ved.  Overgange er en stor begivenhed i mange børn og forældres liv, hvorfor tryghed og tillid til de professionelle er særligt vigtig. En god overgang til det ’nye’, er kendetegnet ved fokus på barnets kompetencer, familiens historie og viden samt barnets nærmeste udviklingszone. Ligeledes er fokus på barnets perspektiv en forudsætning for at møde barnet der, hvor det er. Vi vil derfor være nysgerrige på barnets tanker og oplevelser.

Forskning peger på, at læringsmiljøet i dagtilbuddene har stor betydning for, hvordan børnene klarer sig senere i livet - særligt for børn i udsatte positioner. Endvidere peger forskning på, at relationen mellem voksen og barn, er den vigtigste enkeltstående faktor for børns udvikling, trivsel og læring i dagtilbuddene. På den baggrund bliver det af afgørende betydning, at vi samarbejder om at skabe forbindelse mellem det kendte og det nye. Dette for at skabe tryghed for barnet samt bygge videre på de kompetencer, barnet allerede har erhvervet sig i dagplejen, vuggestuen eller børnehaven.

Vi skal i overgangen skabe miljøer, der øger og tilgodeser alle børns forudsætninger. Vi skal gå til opgaven professionelt og med stor indlevelse og altid i et tæt samarbejde med børnenes forældre. Vi har således udarbejdet lokale samarbejdsaftaler for overgangene. Fra dagpleje til institution, fra institution til institution og fra børnehave til skole, som kan findes på institutionernes hjemmeside.

 

Feriesampasning

I Dagtilbud Øst har vi alle et ansvar for, at vores ressourcer bruges bedst muligt, og herunder har vi valgt at tilbyde sampasning i én af vores institutioner i følgende perioder:

  • Uge 28 + 29 i sommerferien
  • Dagene mellem jul og nytår
  • Fredag efter Kr. Himmelfart
  • Grundlovsdag

Sampasning betyder, at de børn der har brug for pasning, samles i én af institutionerne i Dagtilbuddet. Vores sampasningsperioder er, hvor vi har erfaring for, at der er færrest børn i vores institutioner. Sampasningen foregår på skift mellem de tre daginstitutioner i Dagtilbuddet (Dag. Roden, Dag. Eventyrhuset og Dag. Grenen).  

Formålet med sampasning er, at så mange børn og personale som mulig afholder ferie på samme tid. På den måde anvendes personalets ressourcer bedst muligt for alle børn i løbet af året. Forældrene skal i god tid tilkendegive deres pasningsbehov for den pågældende sampasningsperiode og så dækkende som muligt. Således bidrager I til, og vi kan tilpasse vores personaleressourcer bedst muligt, og at flest voksne er på arbejde, når der er flest børn - hele året rundt. I institutionerne findes ofte en turnus for, hvem som skal arbejde i sampasningsperioderne.

De pædagogiske ledere vurderer i forhold til det enkelte børnehavebarn om, om der er behov for at sende en kendt voksen med i den institution, som varetager sampasningen. For de 0-2 årige er der altid kendt voksen med barnet i den institution, hvor sampasningen varetages.

For at give børnene størst mulige genkendelighed og tryghed i sampasningen, besøger vi altid inden start institutionen hvor sampasningen skal foregå med de børn som skal passes. Vi opfordrer ligeledes forældre til, at tage på besøg med deres barn, som kan være betydningsfuldt for både barn og forældre inden sampasningen.

Forældrene får information og praktiske oplysninger om den institution, der varetager sampasningen af den pædagogiske leder i egen institution.

Vi vil gøre opmærksomme på, at skulle det vise sig, at der på andre tider af året, er få børn, der har behov for pasning, vil vi undersøge dette, og evt. arrangere sampasning. Dette skal være drøftet af institutionsbestyrelsen.

 

Tavshedspligt

Personalet har tavshedspligt, ifølge Forvaltningsloven, i forhold til fortrolige oplysninger omkring børn og forældre i dagtilbuddets institutioner.

 

Underretningspligt

Personalet har jf. Dagtilbudslovens § 153 og § 154 skærpet underretningspligt, såfremt de får kendskab til eller formodning om, at et barn har brug for særlig støtte eller lever under forhold, der er til fare for dets udvikling og sundhed. De har i sådanne tilfælde skærpet pligt til at underrette Familie – og Beskæftigelsesforvaltningen i Aalborg Kommune.