Sådan arbejder vi i Børnehaven Damstræde

Nærværende voksne og gode læringsmiljøer fremmer børnenes udvikling

Indbydende læringsmiljøer hele dagen, med udgangspunkt i de Pædagogiske læreplaner, giver børnene mulighed for leg, læring, fordybelse og udvikling i relation med børn og voksne. Barnet mødes af nærværende voksne, der igennem læringsmiljøer skaber mulighed for, at barnet øver og udvikler sig sprogligt, motorisk, kognitivt og følelsesmæssigt.

Læringsmiljøer har stor betydning

Lærerige og relations dannende læringsmiljøer skaber rum for, at børnene kan fordybe sig særligt i én bestemt leg. – Eksempelvis er et læringsmiljø Bevægelseshjørnet, Café Himmelblå, Familien Gul og LEGO rummet.

Vores pædagogiske læringsmiljøer er skabt ud fra, at vi har fokus på de tre læringsrum, hvo den voksne går foran, ved siden af og bagved barnet. I læringsmiljøerne skal der være en balance mellem de tre læringsrum.

- hvor vi som pædagoger går forrest, er deltagende og rammesættende

- hvor vi som pædagoger går ved siden af og der er en vekselvirkning mellem børn og voksnes initiativer.

- hvor vi som pædagoger går bagved, og er observerende og viser ved behov.

Læringsgrupper skaber sammenhold

Grupperne dannes på tværs af de faste grupper. Det kan være Legegrupper med fokus på det sociale, Sproggrupper med fokus på sproget, Udegrupper med fokus på natur og bevægelse og Førskolegruppe med fokus på skoleparathed og sammenhold.

Evaluering af vores pædagogiske praksis

Vi evaluerer og reflekterer løbende den pædagogiske praksis og de læringsmiljøer børnegruppen tilbydes og justerer efter børnegruppens behov.

Vi har en struktur og pædagogisk praksis der er opbygget ud fa ønsket om, at styrke børnenes relationer. Dette skal være med til at styrke børnenes lærings- og udviklingsmuligheder.